fbpx

Hoe bouw je een stuntmotor

Deel 2

In deel 1 heb ik uitgelegd wat de basis aanpassingen zijn voor een stunt motor. In deel 2 gaan we verder in op de geavanceerde aanpassingen die er voor zorgen dat je stunts kan doen die op een standaard motor niet mogelijk zijn.

Stuntbike
Stuntbike Kawasaki ZX6-R | credit: @vvirgiz

Stuur

Tijdens wheelies is de zithouding enorm belangrijk. De meeste in deze blog besproken motorfietsen zijn standaard voorzien van clip-ons, waardoor de zithouding voorovergebogen is. Daarom worden deze vaak vervangen door een cross stuur of door stunt clip-ons. 
Deze laatste zijn de makkelijkste oplossing omdat hierbij de gas- en koppelingskabel niet vervangen hoeven te worden. Deze stunt clip-ons zijn volledig instelbaar, zowel de hoek als de hoogte.

Ik geef zelf de voorkeur aan een cross stuur omdat deze breder zijn dan clip-ons en zorgen voor een rechtere zithouding. Als je een motor hebt die origineel voorzien is van clip-ons, dan moet hiervoor wel de kroonplaat aangepast worden. Het kan ook zijn dat de originele gas- en koppelingskabels niet lang genoeg zijn.

Koppelingshendel

De koppelingshendel is maar een kleine aanpassing, maar wel 1 die van groot belang is. Een zogenaamde “easy-pull clutch lever”  is niet alleen korter, hij zorgt er voor dat de koppeling zo’n 50% lichter aanvoelt. Geen overbodige luxe als je een paar honderd keer per dag een wheelie optrekt!

Een bijkomend voordeel is dat je de koppeling nu met 1 vinger kan bedienen, zo heb meer houvast aan het stuur met je andere vingers.
Het is ook zeer belangrijk, zeker als je op verhoogd stationair rijdt, dat je altijd je vinger over de koppelingshendel houdt. Zo kan je direct ingrijpen als er iets misgaat, je wil namelijk niet dat je motor er zonder jou vandoor gaat!

De laatste reden om een korte koppelingshendel te monteren is zodat je deze kunt gebruiken in combinatie met een handrem. Je kan dan de koppeling en de handrem tegelijk bedienen, ieder met 1 vinger.

Stunt koppelingshendel

Handrem

Met een handrem kun je stunts doen die op een standaard motor niet mogelijk zijn. Zoals je weet is de achterrem het belangrijkste onderdeel op de motor voor het maken van wheelies. Maar met alleen de voetrem ben je wat beperkt, je moet namelijk altijd zorgen dat je voet boven de rem staat. Een handrem biedt hier uitkomst, doordat je nu ook een achterrem aan het stuur hebt, kun je bijvoorbeeld je benen over het stuur zwieren en nog steeds gecontroleerde wheelies doen.

Er zijn meerdere manieren om een handrem te monteren, je kan kiezen voor een extra remklauw achteraan. Of je kan kiezen voor een doorlus systeem, waarbij de handrem en de voetrem beide op de originele remklauw zitten. Die laatste is de goedkoopste, maar er zitten we wat nadelen aan.
Wanneer je intensief wheelies gaat doen wordt de achterrem enorm heet. Het is daarom een voordeel als je 2 remklauwen hebt zodat de warmte wat verdeeld wordt.

De originele achterremklauw is meestal een 1 zuigerklauw, voldoende als voetrem. Maar omdat we de handrem met 1 vinger (middelvinger) willen bedienen, is een exemplaar met een beetje meer bijtkracht wel aan te raden. Vaak worden er zelfs 2 remklauwen in serie gebruikt voor de handrem.

Om een 2e of 3e remklauw te monteren heb je een adapter plaat nodig, een zogenaamde “handbrake bracket”. Deze vervangt de originele achterrem adapter. Er zijn veel opties op de markt, zo kun je de originele voetrem behouden, maar je kunt deze ook vervangen door een radiale remklauw. 

De achterrem schijf wordt ook vaak vervangen door een groter exemplaar, dit vergroot de remkracht en zorgt ook voor een betere warmteverdeling.

Voor een optimale dosering van de rem is een radiale rempomp de beste keuze. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende diameters, een kleinere diameter is wat beter te doseren en een grotere diameter geeft wat meer remkracht. De meest gebruikte maten zijn 13mm en 16mm.

Uiteraard heb je nog een lange remleiding nodig van het stuur tot de achterrem, deze zijn meestal rond de 2 meter lengte en moeten op maat gemaakt worden.

Benzinetank

Wanneer je wheelies wil doen al zittend op de tank dan kan je deze daarvoor aanpassen. Standaard benzinetanks zijn meestal wat bol waardoor je er snel afglijdt. Je kan de benzinetank indeuken met een rubber hamer, maar dit is wel een geduld werkje. Te veel in 1 keer indeuken en de tank kan scheuren.

Een mooiere manier is om een stuk te laten inlassen, je kan de tank dan modelleren naar wens. Op die manier heb je opstaande rand en kun je beter op de tank zitten, staan, etc…

Als afwerking kun je de tank voorzien van zogenaamde “tank grip”. Dit is een zelfklevende foam dat je ook tegenkomt op bijvoorbeeld surfboards. Hierdoor heb je meer grip op de tank en blijf je beter op je plaats.

Frame

Zoals besproken in deel 1 zijn sommige modellen gevoelig voor scheuren in het frame, vooral rond de motorblok ophangpunten. Dit komt doordat de valbescherming ook op deze punten gemonteerd wordt. Deze krijgen het tijdens valpartijen soms zwaar te verduren. 
Het originele frame is gemaakt van aluminium, lichter dan staal maar wel zwakker. Daarom bestaan er stalen vervang frames voor de meest voorkomende stuntmotors. Een stalen buizenframe is iets zwaarder, maar wel vele malen sterker dan het originele aluminium exemplaar. 

Stalen frames zijn beschikbaar als “half frame” waarbij het originele frame wordt doorgezaagd en alleen het voorste deel wordt vervangen. Of een “full frame” waarbij het volledige frame wordt vervangen.

Ook het achterste deel, het “sub frame” kan vervangen worden door een stalen versie, zeker aan te raden als je veel 12 o’clock wheelies doet.

Full fairing of naked?

Nu je alle vereisten kent om de perfecte stuntmotor te bouwen rest nog een laatste vraag… Ga je “full fairing” of “naked”?

Full fairing is met de volledige kuip, ziet er gaaf uit en lijkt het meest op een standaard motor. Maar misschien niet de beste keuze als je net begint met stuntrijden. De motor gaat dan waarschijnlijk net iets vaker tegen de grond, wat kan leiden tot afgebroken kuipdelen.

Naked of de streetfighter look is dan beter geschikt.  Ga je voor full fairing dan kun je ook best een “stunt stay” monteren. Dit is de beugel waarmee je de kuip aan het frame bevestigd. Door soms harde landingen bij wheelies kan de originele beugel afbreken.

Conclusie

Na het lezen van beide delen van deze blog heeft een stuntmotor geen geheimen meer voor jou. Of je nu een beginner bent of een gevorderde wheeliemaster, met de tips hier besproken kun je je stunts naar een nieuw niveau brengen!

Hopelijk vond je dit artikel interessant en helpt het je op weg naar het bouwen van de ultieme stuntmotor!

Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het dan hieronder een reactie achter.

Deel dit artikel

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Over de auteur

Johnnie Do

Johnnie Do

John den Ouden, ook wel bekend als Johnnie Do is een voormalig kampioen motor stuntrijden met meer dan 18 jaar ervaring.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *